(Aναδημοσιευση απο Science-tech.gr)
Ο 20ος αιώνας έχει ταυτιστεί με αυτό που
ονομάζουμε «Διαστημική εποχή». Τα νέα υπερσύγχρονα τηλεσκόπια έδωσαν
διαστάσεις, χρώμα και ταυτότητα σε ουράνια αντικείμενα που για αιώνες
νομίζονταν φωτεινά σημεία, μυστήρια που σηματοδοτούσαν ένα ακατανόητο
Σύμπαν.
Για πρώτη φορά ο άνθρωπος κατάφερε να «φτάσει» τα αστέρια,
ξεπερνώντας τα όρια της γήινης ατμόσφαιρας με τα διαστημικά σκάφη. Η
εξερεύνηση του διαστήματος συνέβαλε ριζικά στην ανάπτυξη της
Αστρονομίας, καθώς έδωσε τη δυνατότητα απευθείας δειγματοληψίας και
επισκόπησης.
Η ΕΣΣΔ υπήρξε πρωτοπόρα στην εξερεύνηση
του διαστήματος. Τα διαστημικά προγράμματα που εκπόνησε είναι 22 και
περιλαμβάνουν: Επανδρωμένες και μη πτήσεις, εξερεύνηση άλλων πλανητών
(Άρης και Αφροδίτη) και διαστημικούς σταθμούς (Σαλιούτ, Μιρ).
Στα αφιερώματα που θα ακολουθήσουν στο Blog θα παρουσιάσουμε πολλά από τα προγράμματα αυτά τα οποία ήταν επαναστατικά για την εποχή τους και έδωσαν τεράστια ώθηση στη διαστημική τεχνολογία. Θα παρουσιάσουμε επίσης τους ανθρώπους οι οποίοι συνέβαλαν στην επιτυχία των προγραμμάτων αυτών.
Στα αφιερώματα που θα ακολουθήσουν στο Blog θα παρουσιάσουμε πολλά από τα προγράμματα αυτά τα οποία ήταν επαναστατικά για την εποχή τους και έδωσαν τεράστια ώθηση στη διαστημική τεχνολογία. Θα παρουσιάσουμε επίσης τους ανθρώπους οι οποίοι συνέβαλαν στην επιτυχία των προγραμμάτων αυτών.
Το Πρώτο επιτυχημένο διαστημικό
πρόγραμμα της ΕΣΣΔ ξεκινάει το 1957 με την πτήση του πυραύλου μεγάλου
βεληνεκούς R7. Τελευταίο ήταν η πτήση του διαστημικού λεωφορείου Buran
το 1988.
Το αφιέρωμα μας στα σοβιετικά διαστημικά
προγράμματα θα αρχίσει κάπως ανορθόδοξα καθώς θα παρουσιάσουμε το
τελευταίο από τα προγράμματα αυτά δηλαδή το διαστημικό λεωφορείο Buran
(χιονοθύελλα στα ρώσικα).
Ελάχιστοι γνωρίζουν ακόμα και την ύπαρξη
του σοβιετικού διαστημικού λεωφορείου το οποία δυστυχώς ακυρώθηκε σαν
πρόγραμμα από τη κυβέρνηση της Ρωσίας μετά από τη διάλυση της ΕΣΣΔ.
Το διαστημόπλοιο αυτό θεωρείται από τους επιστήμονες ως το τελειότερο διαστημόπλοιο που έχει φτιάξει ο άνθρωπος. Χαρακτηριστικό είναι ότι ακόμα και σήμερα 24 ολόκληρα χρόνια μετά από την μοναδική (και μη επανδρωμένη πτήση του) και ενώ η τεχνολογία έχει κάνει άλματα από τότε δεν έχει φτιαχτεί κάτι καλύτερο.
Το διαστημόπλοιο αυτό θεωρείται από τους επιστήμονες ως το τελειότερο διαστημόπλοιο που έχει φτιάξει ο άνθρωπος. Χαρακτηριστικό είναι ότι ακόμα και σήμερα 24 ολόκληρα χρόνια μετά από την μοναδική (και μη επανδρωμένη πτήση του) και ενώ η τεχνολογία έχει κάνει άλματα από τότε δεν έχει φτιαχτεί κάτι καλύτερο.
To Διαστημικό λεωφορείο Buran μεταφέρεται με το αεροπλάνο Antonov An 225. Το Σοβιετικό πρόγραμμα επαναχρησιμοποιήσιμου διαστημοπλοίου Μπουράν
ξεκίνησε το 1974 ως μια απάντηση στο Αμερικάνικο Διαστημικό λεωφορείο.
Το έργο ήταν το μεγαλύτερο και το πιο ακριβό στην ιστορία της Σοβιετικής εξερεύνησης του διαστήματος. Το Μπουράν ολοκλήρωσε μια μη επανδρωμένη διαστημική πτήση το 1988, πριν από την ακύρωση του το 1993. Το διαστημικό σκάφος Μπουράν ήταν παρόμοιο στην εμφάνιση με το Διαστημικό Λεωφορείο της Nasa.
Την ανάπτυξη είχε αναλάβει η NPO Molniya υπό την ηγεσία του Gleb Lozino-Lozinskiy.
Η κατασκευή ξεκίνησε το 1980, και από το
1984, η πρώτη πλήρη κλίμακα του Μπουράν ήταν έτοιμη. Αν και το Buran
θυμίζει πολύ τα αμερικάνικα διαστημικά λεωφορεία έχει μεγάλες διαφορές
από αυτό με κυριότερες την πολύ μεγαλύτερη ευελιξία του Buran και την
ικανότητα του να πετάει τόσο εντός ατμόσφαιρας (σαν αεροπλάνο) και
εντελώς αυτόματα.
Η συγκεκριμένη ικανότητα του μάλιστα είναι που προκαλεί μεγάλο δέος, καθώς πρέπει να σκεφτούμε πως αυτό γινόταν με υπολογιστικά συστήματα του 1988!! και από τότε δεν έχει σχεδιαστεί επαναχρησιμοποιούμενο διαστημόπλοιο που να μπορεί να εκτοξευτεί να μπει σε τροχιά και να ξαναπροσγειωθεί εντελώς αυτόματα.
Η συγκεκριμένη ικανότητα του μάλιστα είναι που προκαλεί μεγάλο δέος, καθώς πρέπει να σκεφτούμε πως αυτό γινόταν με υπολογιστικά συστήματα του 1988!! και από τότε δεν έχει σχεδιαστεί επαναχρησιμοποιούμενο διαστημόπλοιο που να μπορεί να εκτοξευτεί να μπει σε τροχιά και να ξαναπροσγειωθεί εντελώς αυτόματα.
Άλλη διαφορά ήταν η
πολλή μεγαλύτερη ώθηση που του παρείχε ο πύραυλος Energia που το έθετε
σε τροχιά. Ο πύραυλος αυτός μπορούσε να τοποθετήσει σε τροχιά 175!!
τόνους ενώ το Buran Μπορούσε να κουβαλήσει 30 τόνους φορτίο. Ποσά αρκετά
μεγαλύτερα από τα αντίστοιχα των αμερικάνικων διαστημικών λεωφορείων.
Ωστόσο δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι σοβιετικοί δημιούργησαν το Buran
μετά από τοα αμερικάνικα διαστημικά λεωφορεία και κατά μία έννοια ήταν
μια βελτιωμένη εκδοχή τους.
Η πρώτη και τελευταία πτήση του Μπουράν έγινε στις 15 Νοεμβρίου του 1988 από το Κοσμοδρόμιο του Μπαικονούρ. Η υποστήριξη ζωής εν μέρει είχε εγκατασταθεί.
Το Μπουράν έκανε την τροχιά της Γης δύο
φορές σε 206 λεπτά πτήσης. Προσγειώθηκε αυτόματα σε διάδρομο στο
Κοσμοδρόμιο του Μπαϊκονούρ, που παρά πλευρική ταχύτητα ανέμου 62,1
χλμ/ω, προσγειώθηκε με διαφορά μόνο 3 μέτρων πλαγίως και 10 μέτρων κατά
μήκος από τον στόχο!!!
Στο video που ακολουθεί φαίνεται όλη η
πτήση του Μπουράν επενδυμένη με το resurection των ppk. Προκαλεί δέος η
πλήρης αυτοματοποίηση της όλης διαδικασίας και η δύναμη του πυραύλου που
φαίνεται κατά τη διάρκεια της εκτόξευσης στο πέμπτο λεπτό του video.
Η διάλυση της ΕΣΣΔ και τα προβλήματα που
αυτή έφερε στις χώρες που την αποτελούσαν άγγιξε δυστυχώς και το Buran.
Το 1993 η Ρώσικη κυβέρνηση ανήγγειλε την ακύρωση του προγράμματος, ενώ η
πολύ κακή συντήρηση του χώρου φύλαξης του πρωτοτύπου που πραγματοποίησε
την πτήση του 1988 οδήγησε στην κατάρρευση του υπόστεγου του με
αποτέλεσμα την πλήρη καταστροφή του πρωτότυπου το 2002.
Έτσι πήγαν στον
κάλαθο των αχρήστων 14,6 δισεκατομμύρια ρούβλια που απαιτήθηκαν για την
κατασκευή του.
Κρίμα καθώς το συγκεκριμένο διαστημόπλοιο ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του και θα μπορούσε να διευρύνει κατά πολύ τους διαστημικούς ορίζοντές μας.
Δείτε περισσότερες πληροφορίες στα παρακάτω links.
Υ.Γ
Ευχαριστουμε τους συντελεστες του blog που μας το υπεδειξαν!
Περιμενουμε και το Β´ μερος!
Ευχαριστουμε τους συντελεστες του blog που μας το υπεδειξαν!
Περιμενουμε και το Β´ μερος!
Οι σοβιετικοί ήταν πάντα ένα βήμα πιο μπροστά στα μέσα για την εξερεύνηση του διαστήματος, βοηθούντος και του "ανταγωνισμού των εξοπλισμών" που μεγάλο μέρος του υποβοηθούσε την διαστημική έρευνα της ex-CCCP.
ΑπάντησηΔιαγραφήΙδιαίτερη μνεία πρέπει να δοθεί στο προωθητικό μέσον, τον πύραυλο "Энергия", την ισχυρότερη προωθητική μηχανή που κατασκεύασε ποτέ ο άνθρωπος.
Τον χρησιμοποιούν ακόμα;
(ή κάποιον "απόγονό" του)
Ο πύραυλος energia ακυρώθηκε και αυτός ως προτζεκτ από την ρώσικη κυβέρνηση γιατί κρίθηκε πολύ κοστοβόρος. Η καπιταλιστική Ρωσία ξοδεύει πολύ λιγότερα για σχέδια τα οποία δεν αποφέρουν άμεσο κέρδος. Το σίγουρο είναι ότι ο ο λεγόμενος ψυχρός πόλεμος και η ύπαρξη των σοσιαλιστικών χωρών έδιναν τεράστια ώθηση και στην έρευνα.
ΔιαγραφήΕπίσης η ποιοτική διαφορά της ex-CCCP με τον διατημικό της αντίπαλο ήταν ότι, οι ΗΠΑ ξεκίνησαν την έρευνα επάνω στους προωθητικούς πυραύλους (που τους οδήγησαν κι αυτούς στο διάστημα) με την πρωτόλεια γερμανική τεχνογνωσία των Γερμανών μηχανικών που δούλεψαν στη χιτλερική Γερμανία το V-2 project και μετά το πέρας του Β'Π.Π. "απαλλοτριώθηκαν" από την αμερικάνικη κυβέρνηση, εν αντιθέσει με τους σοβιετικούς μηχανικούς που δούλεψαν από εντελώς μηδενική βάση, χωρίς αρχική τεχνογνωσία.
ΑπάντησηΔιαγραφή... το "απαλλοτριώθηκαν" με την έννοια ότι οι περισσότεροι Γερμανοί μηχανικοί (που είχαν εμπλακεί στο project V2) κατέφυγαν στις ΗΠΑ και ελάχιστοι αιχμαλωτίστηκαν από τους Σοβιετικούς.
ΔιαγραφήΑπό τους τελευταίους οι Σοβιετικοί πήραν την ιδέα της πρόωσης με καύσιμο το (υγρό) υδρογόνο και οξειδωτή το (υγρό) οξυγόνο, μια ιδέα που ως τότε δεν είχε καν περάσει απ' το μυαλό τους. Το μόνο του γνώριζαν (φυσικοί νόμοι γαρ) ήταν η λογική των απορριπτόμενων τεμαχίων του πυραύλου στην πορεία του έξω από την ατμοσφαίρα της γης.
Την (πονεμένη) ιστορία του στυλό που έγραφε σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας την ξέρετε;
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ NASA όταν έστειλε τους πρώτους αστροναύτες στο διάστημα δε μπορούσαν να κρατήσουν σημειώσεις με στυλό γιατί το κλασικό στυλό με την μπίλια δεν έγραφε σε μηδενική βαρύτητα. Έτσι με μια έρευνα 12 εκατομμυρίων δολαρίων δημιούργησε ένα στυλό που να μπορεί να γράφει σε μηδαμινή βαρύτητα, ανάποδα, μέσα στο νερό, σε οποιαδήποτε επιφάνεια και μάλιστα σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες χωρίς το μελάνι να παγώνει.
Οι Σοβιετικοί χρησιμοποιούσαν μολύβι!
(πολλά έγραψα σήμερα)
Γεια σου spiral architect
ΔιαγραφήΜην σε απασχολει αν εγραψες πολλα, δεν θα σε..χρεωσουμε περισσοτερο! :)
H αληθεια ειναι οτι οπως λες οι Σοβιετικοι δεν στηριχθηκαν σε ξενη (βλ.γερμανική) τεχνογνωσία oπως οι Αμερικανοι αλλα δούλεψαν χρησιμοποιωντας δικο τους τεχνικο υποβαθρο και ήταν πάντα ένα βήμα πιο μπροστά οσον αφορα τη τεχνολογια στην εξερεύνηση του διαστήματος.
Τι ακριβως ισχυει, τωρα, δεν γνωριζω, εφ οσον δεν παρακολουθω τα γεγονοτα στον τομεα αυτο...Ισως καποιος που γνωριζει να μας πει περισσοτερα...
Κάτι σαν το .. αυγό του Κολόμπο, δηλαδή ένα πράγμα !
ΔιαγραφήΑν σας άρεσε εδώ είναι και το Β' μέρος σας ενημέρωσα και με mail...
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://science-tech.gr/?p=188
aristonikos85
ΔιαγραφήΣ ευχαριστουμε και θα δημοσιευσουμε και το Β μερος, φυσικα!
aristonikos85
ΔιαγραφήΝα προσθεσω επισης οτι εγινε τοσο ...δημοφιλης η αναρτηση σας που ορισμενοι δεν κρατηθηκαν να περιμενουν και ηδη ανηρτησαν το Β' μερος, παρα το γεγονος οτι ειχες δωσει σ εμας την αδεια μεσω e-mail!
Λεπτομερειες...
Μια απλή σύγκριση, δείχνει ΚΑΙ σε αυτόν τον Τομέα την υπεροχή της συλλογικής δουλειάς χωρίς καπιταλιστικό κέρδος, του Σοσιαλισμού !
ΑπάντησηΔιαγραφή