"Οσοι σπουδαζουν Τεχνη και Θεωρητικες (Ανθρωπιστικες) σπουδες εχουν μεγαλυτερη δυσκολια να βρουν δουλεια απ ο τι οι μηχανικοι", ισχυριζεται προσφατη εκθεση του Σουηδικου Εμπορικου Επιμελητηριου (Svenskt Näringsliv) και γι αυτο το λογο προτειναν να περικοπουν τα ...φοιτητικα επιδοματα οσων σπουδαζουν τετοιoυς κλαδους!
Φυσικα μια τετοια προταση ξεσηκωσε μεγαλες αντιδρασεις εδω και αν μη τι αλλο, θεωρειται..."τρομακτικη", επειδη δειχνει το δρομο προς μια στειρα τεχνοκρατικη κοινωνια, απορριπτοντας τομεις ανθρωπινης δραστηριοτητας, οπως π.χ το Θεατρο και τις Τεχνες, για να αναφερουμε μονο μερικους απο τους κλαδους των Ανθρωπιστικων σπουδων.
Η επιλογή της εκπαίδευσης, λεει η Karin Linder, προεδρος της Ενωσης και του συνδικαλιστικου οργανου Πανεπ/κων πτυχιούχων στους τομείς της τεκμηρίωσης, πληροφόρησης και του πολιτισμού, είναι μια από τις πιο σημαντικες επιλογες στη ζωή.
Θα πρέπει να γίνεται με βαση το ενδιαφέρον και το ταλέντο, όχι ...συμφωνα με τον πινακα του Σουηδικου Εμπορ. Επιμελητηριου, ακομη κι αν αυτη η δυνατοτητα ειναι μια παράμετρος. Οι φοιτητές των Ανθρωπιστικων σπουδων δεν είναι ηλίθιοι, ή τεμπέληδες, είναι σαν όλους τους άλλους φοιτητές που κανουν μια συνειδητή επιλογή για την εκπαίδευση τους, ισχυριζεται η Linder.
Θα πρέπει να γίνεται με βαση το ενδιαφέρον και το ταλέντο, όχι ...συμφωνα με τον πινακα του Σουηδικου Εμπορ. Επιμελητηριου, ακομη κι αν αυτη η δυνατοτητα ειναι μια παράμετρος. Οι φοιτητές των Ανθρωπιστικων σπουδων δεν είναι ηλίθιοι, ή τεμπέληδες, είναι σαν όλους τους άλλους φοιτητές που κανουν μια συνειδητή επιλογή για την εκπαίδευση τους, ισχυριζεται η Linder.
H Αnna Carlson, προεδρος της Ενωσης Θεατρων δηλωνει: ''Ειμαι εκπληκτη που ακουω μια τετοια προταση.Θα ηταν πολυ παραξενο να φανταστει καποιος από το Σουηδικο Εμπορ. Επιμελητηριο ότι αυτό το είδος των επαγγελμάτων δεν είναι απαραίτητα σε μια σύγχρονη ανθρωπιστική δημοκρατική κοινωνία!''
Το Σουηδικο Εμπορ. Επιμελητηριο, oμως μεσω της οικονομολογου Malin Sahlén και συγγραφεως της εκθεσης με τον ...ευφανταστο τιτλο "Η τεχνη του να καταστρεψεις μια ζωη" (Konsten att strula till ett liv), υποστηριζει οτι αν καποιοι θέλουν να σπουδασουν ενα συγκεκριμενο κλαδο εκπαίδευσης, ας το κάνουν. Είναι καλό να επιλέξει κανεις την εκπαίδευση με βάση τα ενδιαφέροντα του, αλλά θα πρέπει επίσης να σκεφτεται και το μέλλον.
Η εκθεση ισχυριζεται οτι εχουμε μια πραγματικότητα όπου άνεργοι νέοι σπουδάζουν επειδή δεν θέλουν να εργαστούν. Οι νεοι οδηγουνται σε ακαδημαϊκές σπουδες που στην πραγματικότητα δεν θέλουν να σπουδάσουν. Οι ονομαζομενοι στην εκθεση "άνεργοι φοιτητές", θα πρέπει, κατά Σουηδικο Εμπορ. Επιμελητηριο να παρουν μια σαφέστερη ένδειξη, μεσω της μειωσης του επιδοματος τους, ότι η εκπαίδευση τους δεν ειναι ...ισης αξιας με αυτη των τεχνοκρατων!
Το ιδιο επιμελητηριο, (που οπως ολα τα...σοβαρα επιμελητηρια, λατρευει τις στατιστικες, τις προγνωσεις, τους δεικτες αναπτυξης, κλπ,) και εκτος των αλλων, ειχε μαλιστα αναφερθει και στην Ελλαδα, (οπως η πλειοψηφια των εταιρων μας, εξ αλλου!), σε μια εκθεση/προγνωση του για την πορεια της Σουηδικης οικονομιας το 2011-2012. (Τους ευχαριστουμε για το ...ειλικρινες..ενδιαφερον!! )
''Eνα επικινδυνο σενάριο είναι ότι μπορει η Ελλάδα να μην καταφερει να εκπληρωσει επαρκώς τις μεταρρυθμισεις / μετρα που είχε υποσχεθεί, και, συνεπώς να πρέπει να σταματησει τις πληρωμές τόκων και αποπληρωμές των δανείων τους. Κατι τετοιο θα επιδεινωνε την οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα καθώς η χώρα, αν συμβει κατι τετοιο, θα πρέπει να τα καταφερει χωρίς να χρειαστει νέο δανεισμό, και να αναγκαστει να αναλάβει την ευθύνη για τις ελληνικές τράπεζες, που δανεισαν σε μεγάλο βαθμό το κράτος. Συνεπώς, είναι πιο πιθανό ότι η ελληνική αντιπολίτευση θα αναγκαστει τελικα να δεχθεί τα μετρα...'' (σελ.3).
Πηγες: svensktnäringsliv
Αυτό συμβαίνει στις περισσότερες αν όχι σε όλες της χώρες της Ευρωπαικής Ενωσης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι η πλήρης εμπορευματοποίηση της παιδείας γενικότερα και της έρυνας ειδικότερα.
Οταν η έρευνα αντίθεται πλέον σε ιδιωτικές επιχειρήσεις, γίνεται εμπόριο στην υπηρεσία των μονοπωλίων λογικό είναι να χρηματοδοτούνται μόνο οι λεγόμενες παραγωγικές επιστήμες, δηλ. αυτές που θα κάνουν κατά παραγγελία έρευνα για τα μονοπώλια για τις επονομαζόμενες τεχνολογίες αιχμής, όπου επενδύουν οι μονοπωλιακοί όμιλοι με μοναδικό σκοπό και κριτήριο το κέρδος.
Οι ανθρωπιστικές επιστήμες, δεν προσφέρουν έρευνα για να επενδύσει το κεφάλαιο και κατά συνέπεια δεν χρηματοδοτούνται απο αυτό.
Γενικότερα όμως και οι τεχνολογικές επιστήμες θα κάνουν έρευνα κατά παραγγελία, δηλ. τι συμφέρει το κεφάλαιο, αυτή δεν μπορεί να θεωρηθεί έρευνα.
Η εκπαίδευση, η έρευνα πρέπει να είναι στην υπηρεσία του λαού και όχι των μονοπωλίων και όπως τονίζει το ΚΚΕ σχετικά με τον νέο νόμο πλαίσιο για τα AE -TEi : "Aποτελεσματική πάλη για να αποκρουστούν τα αντιδραστικά μέτρα, για Ανώτατη Εκπαίδευση στην υπηρεσία του λαού και της νεολαίας, πρέπει να συνοδευτεί από ριζική αλλαγή του συσχετισμού των δυνάμεων στον ίδιο το λαό και τη νεολαία, σε βάρος των κομμάτων που υπηρετούν τα συμφέροντα της πλουτοκρατίας και την ΕΕ. Για ριζικές αλλαγές στην οικονομία και την εξουσία."
να το παμε ενα βημα παραπερα και να πουμε οτι, εκτος απο αυτα που λεει ο τασος για την ερευνα (που ισχυει και για τα "ευνοημενα" πολυτεχνεια), οτι ακομα και οι διαφορες οδηγιες και συνθηκες απο την ΕΕ που προσβλεπουν στο σπασιμο των πτυχιων (ο πολυς κοσμος θα περνει ενα αναιμικο πτυχιο και οι λιγοι θα συνεχιζουν παραπερα), ο διαχωρισμος ΑΕΙ - ΤΕΙ (σε σχολες που υπαρχουν αντιστοιχα τμηματα και στα δυο) ποιον εξυπηρετουν επισης? Γιατι να βγαινουν πτυχιουχοι δυο ταχυτητων?
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιευκρίνηση, αυτό δεν συμβαίνει μόνο κατά σχολές π.χ. πιο ευνοημένη η πολιτικών μηχανικών από την φιλοσοφική, αλλά και μέσα στον ΙΔΙΟ ΚΥΚΛΟ σπουδών μιας σχόλης αφού οι εταιρίες που είναι μέσα στα πανεπιστήμια επενδύουν σε ορισμένα μαθήματα παρά σε άλλα και κατά συνέπεια η σχολή προσαρμόζει(!) το πρόγραμμα σπουδών, ανάλογα με τα συμφέροντα των εταιριών. Παράδειγμα χειροπιαστό είναι οι αρχιτεκτονικές σχολές στις οποίες ολοένα και περισσότερο βάρος αποκτούν τα μαθήματα που έχουν να κάνουν με τεχνολογία, μαθηματικά, φυσική, βιοκλιματικές τεχνολογίες κλπ μαθήματα στα οποία μια εταιρία μπορεί να επενδύσει και να έχει άμεσο υλικό κέρδος πάρα μαθήματα πιο θεωρητικά όπως αρχιτεκτονική σύνθεση κλπ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜια ιδιόμορφη εξέρεση αποτελούν μαθήματα όπως ιστορία, κοινωνιολογία κλπ, στα οποία γίνονται επενδύσεις, όχι με σκοπό το άμεσο κέρδος, αλλά την συνειδητή παραχάραξη της ιστορίας, τη συκοφάντηση του σοσιαλισμού, και την διάδοση της αστικής προπαγάνδας πέρι σταλινισμού, ανελέυθερων καθεστώτων κλπ...με κάθε λογής προβειά...
^^και αυτο
ΑπάντησηΔιαγραφήοπως επισης το πεταγμα μαθηματων εξω απο το πτυχιο και η εισαγωγη τους σε μεταπτυχιακο επιπεδο, η εισαγωγη σεμιναριακων μαθηματων αντ αυτων (οταν ημουν φοιτητρια αυτο το λεγαν εντονα, δεν ξερω κατα ποσο εχει εφαρμοστει)
Εμένα πάντως αυτό κάτι μου θυμίζει. Μήπως αρχίζουνε να παίρνουνε χαμπάρι ότι η καπιταλιστική κρίση, η οποία ξέρουμε ότι έχει την τάση να εξαπλώνεται και να καταστρέφει σαν την τερηδόνα, ακουμπάει πιο φανερά και το λεγόμενο στην Ελλάδα σουηδικό μοντέλο; Εδώ θυμάμαι πρώτα λέγαμε ότι λεφτά υπάρχουν, μετά θα πηγαίναμε τα έσοδα των πολιτών στο επίπεδο του πληθωρισμού, μετά λίγο λίγο αρχίσαμε να έχουμε μέτρα. Αλλά η "σύγχρονη" θεώρηση είναι ότι τέτοια γίνονται μόνο όπου έχει λαμόγια και καζινοκαπιταλισμό...
ΑπάντησηΔιαγραφήManny αυτό που λές απ᾽όσο ξέρω είναι η συνθήκη της Μπολόνιας η οποία εκτός από την Ελλάδα(τουλάχιστον μέχρι τώρα) ισχύει απο όσο ξέρω σε όλη την ΕΕ.Σύμφωνα με την οποία σπάνε τον ενοιαίο κύκλο σπουδών σε βασικό κύκλο και Μεταπτυχιακά Διπλώματα Ειδίκευσης (ελληνικός τίτλος των διαφόρων masters) (δυο τουλάχιστον εξαμήνων).Στην ουσία το πτυχίο αποστεώνεται από την εμβάθυνση στο επιστημονικό αντικείμενο και την ειδίκευση, που είναι απαραίτητη για να είναι ένας επιστήμονας ολοκληρωμένος,μπαίνουν μεγαλύτεροι ταξικοί φραγμοί στην εκπαίδευση...δημιουργούνται πτυχία πολλών "ταχυτήτων",φτήνο εργατικό δυναμικό κλπ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτά (και πολλά άλλα) προσπαθούν να κάνουν τώρα στα ελληνικά πανεπιστήμια με το νέο νόμο πλαίσιο, βλέπε:
http://www.spoudastes.gr/2011/07/%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF-%CE%BD%CE%AD%CE%BF-%CE%BD%CF%8C%CE%BC%CE%BF-%CF%80%CE%BB%CE%B1%CE%AF%CF%83%CE%B9%CE%BF-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B1-%CE%B1%CE%B5%CE%B9-%CF%84%CE%B5%CE%B9/
Ο ντεμέκ "πολιτικός ρεαλισμός" σε όλο του το μεγαλείο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό τους "κουλτουριάρηδες" του (απαίδευτου) Σ. Κούβελα, στις "άχρηστες ανθρωπιστικές σπουδές" των (επίσης απαίδευτων) δολοφόνων με τα Armani και τα Hugo Boss!
(και είμαι και της θετικής)
taso
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνω απολυτα οτι αυτη ειναι η ταση σημερα στις περισσότερες χώρες της ΕΕ, οπου η ερευνα εχει γινει εμπορευμα και κατευθυνεται απο τις επιλογες της αγορας.
Μαλιστα εδω υπαρχουν βιομηχανιες που δρουν ως..σπονσορες για ορισμενους τεχνικους κλαδους! Απο τη παραγωγη στη καταναλωση! Οποτε με τη .."λογικη" αυτη συνεπαγεται οτι οσοι ακομα φοιτητες ...ονειρευονται ενα καλυτερο κοσμο να μη...βρισκουν σπονσορες! Ποια βιομηχανια χρηματοδοτει τα ...ονειρα, τη ποιηση, τη τεχνη και τον ανθρωπισμο;
Ομως μεσω των σπουδων αυτων κατορθωνει να γινει κανεις πιο "ανθρωπινος" απεναντι στους συναδελφους του, ειτε σαν υπαλληλος, ειτε σαν ηγετικο στελεχος. Χαρηκα που διαβασα στη συνεντευξη ενος υφηλοβαθμου στελεχους τραπεζας, οτι ο ιδιος εχει σπουδασει εκτος των οικονομικων, λογοτεχνια, και ιστορια και μιλησε για το μεγαλο ωφελος, που παρεχουν οι Ανθρωπιστικες σπουδες, σε οποιαδηποτε θεση!
Σωστα λεει το ΚΚΕ οτι μονο οταν η εκπαίδευση και η έρευνα είναι στην υπηρεσία του λαού και όχι των μονοπωλίων μπορει αν προσφερει ωφελη, αλλιως γινεται υποχειριο των μονοπωλιων και των μεγαλων συμφεροντων τους!
Manny
ΑπάντησηΔιαγραφήΣωστα, ολο και κατι ...εξυπηρετει και η διαφοροποιηση αυτη, των δυο ταχυτητων, οπως και πολλες αλλες διαφορες μεταξυ τιτλων σπουδων, που θεωρητικα θα μπορουσαν να μην υπαρχουν, οπως και μεταξυ εργαζομενων, Κeep them separated ειναι μια λυση που βολευει το συστημα για να μας χειραγωγει και να μας βαζει να ανταγωνιζομαστε ποιος ειναι ..."καλυτερος", ποιος "αξιζει" και ποιος οχι, ωστε να μας εκμεταλλευτει ολους μετα! ;(
MARKO
ΑπάντησηΔιαγραφήΒεβαια υπαρχει και η περιπτωση μεσα στην ιδια σχολη να υπαρχει ανταγωνισμος μεταξυ διαφορετικων ειδικοτητων!
Στις λεγομενες θεωρητικες σπουδες εξαρταται και εκει ποιος ειναι ο διδασκων και τι πολιτικη γραμμη εχει. Ενα τρανο παραδειγμα στην Αμερικη ηταν π.χ η περιπτωση παραχαραξης της ιστοριας στις αρχες του ΄90 μεσω της εργασίας του Μαρτιν Μπερναλ «Η Μαύρη Αθηνά», στην οποία εξέφραζε την πεποίθηση του ότι όλη η Ελλ. φιλοσοφία, γλώσσα, θρησκεία και τεχνολογία εχουν καταγωγη από την Αφρική και ετσι ηρθε σε αντιπαραθεση με την καθηγητρια Mary Lefkowitz, εβραία ελληνίστρια που ανελαβε την υπεράσπιση του ελληνικού πολιτισμού και με επιστημονική ανασκευασε το μυθο του αφροκεντρισμου.
a.d.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕγω πιστευω οτι οσον αφορα τις παραινεσεις για σπουδες, «εκει που ειμαστε, θα ρθειτε»!
Ηδη ξεκινησαν και στην Ελλαδα το σχολείο της.. «αγοράς» με διευθυντές-μάνατζερ κλπ, κατι που εχει εδω και χρονια ηδη εφαρμοστει στη Σουηδια, οχι επιτυχως, ομως, γιατι σημερα κιολας διαβαζα οτι οι γονεις εδω θελουν μεγαλυτερο ελεγχο των σχολειων απο το κρατος, οπως ηταν παλιοτερα.
Αλλιως, ...φτηνα εργατικα χερια θελουν στην ΕΕ και μαλιστα χωρις ...δικαιωματα!
spiral architect
ΑπάντησηΔιαγραφήMια χαρα τα λες (κι ας εισαι και της θετικης)! :PP
ΑΣΧΕΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΑΡΤΗΣΗ (ΚΑΛΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΕΙ) , ΤΟ BLOG "ΒΑΘΥ ΚΟΚΚΙΝΟ" ΕΙΝΑΙ Ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ ΤΟΥ "ΑΝΤΑΡΣΥΑ" , ΣΥΜΒΟΥΛΗ, ΑΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΜΑΣ ΕΠΙΦΥΛΑΚΤiΚΟΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΤΟΥ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΝΑΣ ΣΥΝΤΡΟΦΟΣ...