Ο πύργος, ο οποίος θα βρίσκεται στην πόλη Τζέντα στην Ερυθρά Θάλασσα, θα έχει ύψος 1.000 μέτρων και θα διαθέτει ένα ξενοδοχείο, καθώς και πολυτελή γραφεία και διαμερίσματα, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία Kingdom Holding.
Η ανέγερση του κτιρίου αναμένεται να διαρκέσει πέντε χρόνια και θα καταλαμβάνει μία περιοχή 500.000 τετραγωνικών μέτρων. Όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες, ο πύργος της Τζέντα θα πάρει τη θέση του ψηλότερου κτιρίου στον κόσμο, εκτοπίζοντας τον Πύργο Χαλίφα του Ντουμπάι, ο οποίος εγκαινιάστηκε πέρσι και έχει ύψος 828 μέτρα.
NEWS 24 Gr http://www.dailynews24.gr/index.php?option=com_k2&view=item&id=5355:skyscraper-standing-km
----
Διαβάζοντας την παραπάνω δημοσίευση μου ήρθε στο νου ένα απόσπασμα από το βιβλίο του Gombrich «Η ιστορία της τέχνης». Στο κεφάλαιο για την εποχή Μπαρόκ, την εξέλιξη της Ιταλικής Αναγέννησης, αναφέρεται ότι δημιουργούνταν τα πιο μεγαλόπρεπα και πολυτελή, αρχιτεκτονικά, ζωγραφικά και γλυπτικά έργα. Την εξέχουσα θέση στην πολυτέλεια την κατείχε η εκκλησία, όπου χρησιμοποιούσε την επίδειξη, μέσω της τέχνης, ως τρόπο για να προπαγανδίσει το μεγαλείο της και να μαγέψει τους πιστούς. Αμύθητα πλούτη ξοδεύονταν για την ανέγερση και την διακόσμηση ναών, κάτι που λειτούργησε και ως μια από τις αιτίες της Μεταρρύθμισης, η απληστία δηλαδή της εκκλησίας και ο πλούτος των κληρικών.Chiesa Nuova, Ρώμη, Ιταλία, δείγμα του εσωτερικού ναού ρυθμού Μπαρόκ που χτίστηκε μετά τα μέσα του 16ου αιώνα |
Πόσο πολύ αλήθεια μοιάζει αυτό το παράδειγμα με το σήμερα, μια εποχή που ο λαός καλείται να κάνει απίστευτες θυσίες, για χάρη και καλά της σωτηρίας του(αντίστοιχα και η τότε εκκλησία υποσχόταν την σωτηρία της ψυχής για τα βάσσανα του υλικού κόσμου), ενώ την ίδια στιγμή χτίζονται τεράστιοι πύργοι της Βαβέλ σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου, που κανένα άλλο σκοπό δεν έχουν πέρα από το να ενισχύσουν την κερδοφορία αλλά και να ταΐσουν την ματαιοδοξία κάποιων ανθρώπων. Κάτι που δείχνει ότι παρά την μεσολάβηση 400 και βάλε ετών από την περίοδο στην οποία αναφέρθηκα, δεν έχουν αλλάξει και τόσα πολλά τελικά όσον αφορά την εκμετάλλευση ανθρώπων από άνθρωπο.
Παρόλο λοιπόν που έχουν εκμοντερνιστεί οι αρχιτεκτονικοί ρυθμοί και έχουν εξελιχθεί οι τεχνικές, η συνείδηση της ανθρωπότητας δεν έχει ωριμάσει όσο θα έπρεπε, με αποτέλεσμα οι αντιθέσεις μέσα στην κοινωνία να έχουν φτάσει σε σημείο να είναι πολύ πιο εντυπωσιακές, από οποιοδήποτε μεγαλόπρεπο μνημείο ματαιοδοξίας έχει κατασκευαστεί.
Poexania(Λαγωνικάκης Φραγκίσκος)
Υστερόγραφο: Θα είχε τουλάχιστον δημοσιογραφικό ενδιαφέρον να γίνει μια έρευνα όσον αφορά το ιστορικό της εταιρίας της οικογένειας του Bin Ladden, που όπως φαίνεται γνωρίζουν καλά και την τέχνη του να χτίζουν, εκτός από το να γκρεμίζουν ουρανοξύστες.
Ξέρεις ποια είναι η μόνη διαφορά;
ΑπάντησηΔιαγραφήΤόσο στην αρχαιότητα όσο και στο μεσαίωνα οι γιγάντιες κατασκευές γινόταν απλά για επίδειξη πλούτου. Το υπερπροϊόν δεν μπορούσε να επενδυθεί, δεν υπήρχε τέτοια ανάγκη και δυνατότητα έτσι τον τεράστιο πλούτο που μάζευαν οι αφέντες του τότε, τον αξιοποιούσαν "πετώντας" τον. τεράστια κτίρια, ακόμα και μαργαριτάρια τρώγανε στην αυτοκρατορική ρώμη... έχεις δει πχ τα ρωμαϊκά οικοδομήματα εν ελλάδι ή μη πάμε μακριά η αγιά σοφία της Κωνσταντινούπολης αποτελούσε ή όχι τέτοιο έργο; Η γιγαντωση των εκκλησιών που αναφέρεις έγινε μέσα από την καθολική αντεπανάσταση του 16ου αι. για τον ίδιο λόγο.
Στο σήμερα τα τεράστια πλούτη επενδύονται κατά βάση δεν γίνεται, αλλιώς! Βέβαια μεγάλο μέρος πάει σε είδη πολυτελειάς που ας μη ξεχνάμε και αυτά κινούν την καπιταλιστική οικονομία, αλλά χωρίς επέκταση το κεφάλαιο πεθαίνει, λειτουργέι ακριβώς όπως η φωτιά! όπως βλέπουμε ο πύργος θα είναι αξιοποιήσιμος οικονομικά, δεν γίνεται για πλάκα και απλή ματαιότητα. Το ύψος του θα αποτελέσει και επιπλέον διαφήμιση και ως τέτοιο πλασάρεται από τους κατασκευαστές.
Για αυτο αμα ειδες έβαλα μέσα την φράση "που κανένα άλλο σκοπό δεν έχουν πέρα από το να ενισχύσουν την κερδοφορία αλλά και να ταΐσουν την ματαιοδοξία κάποιων ανθρώπων.", επειδή ακριβώς δεν είναι μόνο για επιδειξη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟλα τα μεγάλα έργα του παρελθόντος, απο την ακρόπολη ως την Αγιά Σοφιά, καλό ειναι όταν τα θαυμάζουμε να έχουμε υπόψην μας και τις συνθήκες κάτω απο τις οποίες χτίστηκαν, γιατι δεν έχουν να μας διδάξουν απλά και μόνο την ομορφιά και την αρμονία ή την πολυτέλεια και την επιβλητικότητα του ρυθμού τους.
Συμφωνώ απολύτως για τα έργα του παρελθόντος που θαυμάζουμε. Η πυραμίδες στην Αίγυπτο που είναι σαν μικρά βουνά από πέτρα, ήταν τάφοι φαραώ (!) και κατα την κατασκευή τους, με τα μέσα παραγωγής της εποχής, πέθαναν από εξάντληση, κακουχίες, ατυχήματα χιλιάδες αλυσοδεμένοι δούλοι, μέσα σε συνθήκες απερίγραπτης αθλιότητας, για ένα έργο που δεν έχει καμμιά πρακτική χρησιμότητα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα μου πεις, χρησιμεύουν για αξιοθέατα, για τουρίστες, για να μαθαίνεις την ιστορία της ανθρωπότητας. Η χρησιμότητα μιας κατασκευής θαρρώ δεν προσδιορίζεται από την πιθανή μελλοντική φιλολογική της αξία, αλλά η κατασκευή τέτοιων μεγαθηρίων, που ικανοποιούν είτε τη ματαιοδοξία, είτε την εκτόνωση του στάσιμου κεφαλαίου, μόνο σε εκμεταλλευτικά συστήματα συμβαίνουν.
Και στη σοβιετική ένωση είχαν χτιστεί μεγάλες κατασκευές πλην όμως, οχι εξωφρενικού μεγέθους και στην υπηρεσία του λαού, π.χ το πανεπιστήμιο Λομονόσοφ
"Πύργος" και "Τζέντα" δεν σας θυμίζουν λίγο ...jenga????
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://e-gadgets.gr/datafiles/1017-4.jpg
Δικιο εχετε παλικαρια
ΑπάντησηΔιαγραφήαλλα δε μπορω να μην θαυμαζω τις κατασκευες στη Σ. Αραβια! Δεν με χορηγειτε να παω? : ]]]]
(Γενικα αυτα τα τερατωδη κτιρια δειχνουν σε ποιο επιπεδο εχει φτασει η επιστημη του μηχανικου -και οχι μονο- και γενικα τι μπορει να φτιαξει η ανθρωποτητα, ειδικα αν αλλαξει το συστημα και γινουν ολα με κεντρικο σχεδιασμο και για τις αναγκες του συνολου...
-Manny ποσες φορες εχεις δει το zeitgeist?
-Uhmmmm..)
Alex D, εμεις ολα αυτά θα τα βλέπουμε και θα θαυμάζουμε όλους εκείνους τους ανθρώπους που πλήρωσαν το τίμημα για να φτιαχτούν ολα αυτά τα οικοδομήματα και όχι τους παραγγελιοδότες.
ΑπάντησηΔιαγραφήa.d, ειδικά εφόσον εμπλέκεται και το σοι του Μπιν Λάντεν μέσα, σίγουρα μου θυμίζουν Τζένγκα:)
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρος το παρον Μάνυ η μόνη απόδειξη που υπάρχει είναι ότι ο ιδρώτας των ανθρώπων ξοδεύεται για να φτιαχτούν στην ουσία άχρηστα κτήρια σε σχήμα γιγάντιου δονητη, ενω αν ολα αυτα τα χρήματα και η εργασία διατεθόταν διαφορετικά θα ελυνε τα προβλήματα των ανθρώπων μιας μικρής πόλης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι οπως σου ειπα και στο δικο μου blog, να τα παρουν και να τα βάλουν στον κώλο τους...
ΑπάντησηΔιαγραφήσυγνώμη για την εκφραση αλλα τους χρειάζεται.
Κι εγω τα λεω αλλα κανεις δε μ'ακουει.ΟΟΟΟΟΛΟΙ εξυψωνουν τον Αρχαιο Ελληνικο πολιτισμο,αλλα τους δουλους που σκοτωνονταν για τα μεγαλεια των αποπανω,κανεις δεν τα σκεφτεται. Κι εγω ετσι ημουν,τα εβλεπα κι ελεγα "ουαου,δες μαμα τι ομορφα κοσμηματα,δες ενα τεραστιο ομορφο αγαλμα!" ....κι απο τοτε που μεγαλωσα καταλαβα οτι ολα αυτα ηταν προιον ενος δουλοκτητικου,εκμεταλλευτικου συστηματος. Υπαρχει ομως ενα ΑΛΛΑ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπειδη ασχολουμαι και με την τεχνη,καθαρα ως εκθεματα τεχνης,ειτε ειναι τα αρχαια αγαλματα ειτε γοτθικου ρυθμου εκκλησιες,δε μπορω να μη θαυμαζω την ομορφια αυτων των πραγματων,περα απο το πολιτικο κομματι.Γιατι αν το καλοσκεφτεις και ο Bach για την εκκλησια δουλευε,αλλα εγραψε ιδιοφυεστατα κομματια που θα μεινουν εις τον αιωνα τον απαντα και μας πηγαν μπροστα ως πλασματα.
Το ζήτημα ειναι αν μπορείς να βλέπεις πίσω απο την ομορφιά, να καταλαβαίνεις τις συνθήκες, να γνωρίζεις ποιων δημιούργημα ειναι αυτό που βλέπεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιατι άσχετα με το ταλέντο του δημιουργου και την περιουσία του παραγγελιοδότη, ότι έχει χτιστεί, και ότι μεγαλοπρέπεια εχει αποκτήσει, την εχει αποκτήσει με τον ιδρώτα του λαου.
Απλα ισως ειναι στενάχωρο να βλέπεις ότι σε καποιους τομεις δεν εχουν αλλάξει και πολλά απο τότε. Δεν ξερω πότε ο κόσμος θα καταλάβει πως ότι υπάρχει και ειναι ανθρώπινο κατασκεύασμα, ειναι αποτέλεσμα συλλογικής και όχι ατομικής προσπάθειας. Και πότε θα καταλάβει ότι έχει δικαίωμα και οτι πρέπει να το διεκδικήσει, στον "καρπό" αυτό του ιδρώτα του.