11 Δεκ 2013

Τα Νοbels, οι στατιστικές και ο ΟΕCD




Στη Σουηδία απονεμονται καθε χρονο τα πιο διάσημα στον κόσμο βραβεία, στη λογοτεχνία, την επιστήμη και την οικονομία, τα Νομπελς. Χθες, για καποιο...«διαστροφικο», για μενα-τουλαχιστον-λογο, προβαλλε και παλι η τιβη το πολυτελεστατο αυτο δειπνο, οπου συναντιεται η «ελιτ» της χωρας με την ακαδημαικη ...ελιτ, κατι που με αφηνει παγερα αδιαφορη, οπως φανταζομαι και εκατομμυρια αλλους εδω στη Σουηδια, αλλα και στον υπολοιπο κοσμο που αυτη τη στιγμη εχουν πολυ πιο σοβαρα θεματα, απ το να βλεπουν ατομα να συντρωγουν κολυμπωντας στη πολυτελεια!

Ταυτοχρονα ειναι ηδη γνωστο οτι οι δεξιοτητες των μαθητών στην ανάγνωση, τις φυσικες επιστημες και τα μαθηματικά σε πολλες χωρες της ΕΕ, οπως και στη Σουηδια, πεφτουν κατακορυφα με αποτελεσμα να αναρρωτιουνται αρκετοι σημερα, εδω, πώς επηρεάζει κατι τετοιο το  κύρος των βραβείων Νοbel! Ειναι επισης γνωστο οτι τα Noμπελς δεχονται ηδη τον ανταγωνισμό αλλων βραβειων με σημαντικά υψηλότερα χρηματικα ποσα. Πώς θα διατηρησουν  λοοπον την ισχύ τους και στο μελλον, αναρρωτιουνται μερικες εφημεριδες, εδω, οπως η SvD που ζητουσε χθες τη γνωμη των αναγνωστων της.

Μερικοι ειπαν οτι πρεπει να καταργηθει το Νομπελ οικονομιας, αλλοι ειπαν οτι τα σχολεια δεν διδασκουν πια τα μαθηματικα, οπως πρεπει, αλλοι επεκριναν τη χρηση ...υπολογιστων για τις χαμηλες επιδοσεις των μαθητων στα σχολεια της χωρας, αλλοι ειπαν οτι τα Νοbels πρεπει να μια και καλη να καταργηθουν, αλλοι ντραπηκαν για το γεγονος οτι η Νορβηγια δινει τα Νοbels ειρηνης, εφ οσον τα εχει δωσει και σε πολλους Αμερικανους προεδρους που δεν τα αξιζαν!   


Το προγραμμα PISA του ΟΟΣΑ ειναι εκεινο που μετρα τις σχολικες επιδοσεις των 15χρονων στην κατανόηση κειμένου, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες. Ο μετρησεις αυτες γινονται καθε 3 χρονια και ειναι αυτονοητο σχεδον οτι τετοιου ειδους στατιστικες, απο τον ΟΟΣΑ, δεν χρησιμοποιουνται βεβαια με σκοπο να βελτιωσουν την...ολοπλευρη διαμορφωση και καλλιεργεια της προσωπικοτητας του μαθητη, αλλα  ειναι κυριως εργαλεια για τον σχεδιασμο των εκπαιδευτικων συστηματων και τις αναδιαρθρώσεις που απαιτουνται κάθε φορά με σκοπο την εξυπηρετηση του κεφαλαιουΣκοπός του σχολείου συμφωνα με τετοια προγραμματα είναι αποκλειστικά και μόνο η μάθηση και οχι η κριτικη σκεψη, γι αυτο επικεντρωνονται στα μαθησιακά αποτελέσματα, δηλαδη στην αφομοίωση πληροφοριών!

Προχθες παντως με την ευκαιρια της ανακοινωσης της εκθεσης PISA, διαβασαμε παραλληλα και στην Ελλαδα τις δηλώσεις στελεχων του οργανισμου οπως του αναπληρωτή Γ.Γ. του ΟΟΣΑ, Iβ Λετέρμ : «Σε μια παγκόσμια οικονομία, η επιτυχία δεν μετράται πλέον με βάση τα εθνικά πρότυπα και μόνο, αλλά και με βάση τα εκπαιδευτικά συστήματα που οδηγούν στις καλύτερες επιδόσεις. Τα αποτελέσματα για την ΕΕ υπογραμμίζουν, ότι ο ρυθμός βελτίωσης πρέπει να επιταχυνθεί, ώστε τα κράτη μέλη να μη φτάσουν να υστερούν έναντι άλλων οικονομιών». 

«Ωραια λογια», τα οποια συμπληρωνονται και απο την επίτροπο αρμόδια για θέματα εκπαίδευσης, πολιτισμού, πολυγλωσσίας και νεολαίας, Ανδρούλλα Βασιλείου, που δήλωσε παραλληλα οτι: «Τα κράτη μέλη πρέπει να συνεχίσουν το έργο τους με σκοπό την αντιμετώπιση των χαμηλών επιδόσεων στη σχολική εκπαίδευση, ώστε να εξασφαλιστεί, ότι οι νέοι θα έχουν τις ικανότητες που χρειάζονται για να επιτύχουν στον σύγχρονο κόσμο. Τα αποτελέσματα μάς υπενθυμίζουν, ότι η επένδυση σε ποιοτική εκπαίδευση έχει θεμελιώδη σημασία για το μέλλον της Ευρώπης».

Με λιγα λογια δεν ...παμε καλα γενικα στην ΕΕ, οσο καλα οσο θα μας ...ηθελαν και γι αυτο πρεπει να...βελτιωθουμε!!  Τις πρώτες θέσεις στην έκθεση καταλαμβάνουν η Σανγκάη (Κίνα), η Σιγκαπούρη και το Χονγκ Κονγκ με βαθμολογίες που κυμαίνονταν από 523 έως και λίγο πάνω από 600. 

Στη Σουηδια, η μεση επιδοση των 15χρονων στην αναγνωση ειναι 483 μοναδες, σε συγκριση με τον μεσο ορο των 496 μοναδων  στις χωρες του ΟΟΣΑ.  
Συγκριτικα διαβασαμε στα τεστ της PISA 2012 οτι η Ελλάδα βρέθηκε στην 42η θέση, μεταξύ των 65 χωρών που συμμετείχαν, ενώ στην προηγούμενη έκθεση ήταν στην 25η θέση. Συγκέντρωσε 453 μονάδες στα μαθηματικά, 477 μονάδες στην κατανόηση κειμένου και 467 μονάδες στις φυσικές επιστήμες, ενώ ο μέσος όρος από όλους τους συμμετέχοντες ήταν περίπου στις 500 μονάδες.
 
Ετσι τωρα «τρεχουν και δεν προλαβαινουν» στη Σουηδια, ψαχνοντας να δουν τι...φταιει, αλλοι κριτικαροντας τον σημερινο υπουργο Παιδειας, αλλοι επαινωντας τα εκπαιδευτικα συστηματα αλλων χωρων που ειναι σημερα πιο ...ψηλα στη κλιμακα του ΟΟΣΑ. 

Μια και η Γερμανια τυχαινει να εχει καλυτερα αποτελεσματα, αρθογραφοι συντηρητικων εφημεριδων προτειναν να δει κανεις και να συγκρινει το Σουηδικο με το Γερμανικο συστημα, το οποιο εχει κανει οπως λενε «επιτυχημενες αναδιαρθρωσεις» απο το 2000, οταν ειχαν δηλαδη κι αυτοι ...πατωσει σε αναλογες στατιστικες τοτε! 

Τι μας νοιαζουν ολα αυτα θα πει κανεις, οταν υπαρχουν τοσα και τοσα προβληματα στην χωρα μας αλλα και σε αλλες χωρες της ΕΕ; Ποιος ασχολειται με το τι βιωνουν πολλα απο τα παιδια των χωρων αυτων πισω απο τα στατιστικα νουμερα; 

Η ίδια ανάλυση της PISA ομως επισημαίνει κατι που ειναι ηδη γνωστο και χωρις μετρησεις:
 
Oτι δηλαδη «η κοινωνικοοικονομική κατάσταση των μαθητών έχει σημαντική επίπτωση στις επιδόσεις: εκείνοι που προέρχονται από νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος είναι πολύ πιθανότερο να έχουν χαμηλότερες επιδόσεις στα μαθηματικά, τις θετικές επιστήμες και την ανάγνωση» για να καταλήξει επισης η ιδια έκθεση και σε ενα αλλο αναμενομενο συμπέρασμα, ότι «οι πολιτικές, για να είναι αποτελεσματικές, πρέπει να εστιάζονται στη βελτίωση της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Μετά το επίπεδο αυτό είναι συνήθως πολύ αργά για να αντισταθμιστεί η ευκαιρία που χάθηκε στο σχολείο».

Ενω μιλουν και για σημαντικους παράγοντες που περιλαμβάνουν:

1. Αρνητικές συνέπειες που συνεπάγεται η προέλευση από οικογένειες μεταναστών, (δεν μας κανει εκπληξη ενα τετοιο...«ευρημα», τοσο βολικο αλλωστε για τις πολιτικες που προωθει ο ...ΟΟΣΑ!)

2. Τη σημασία της συμμετοχής σε προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα, (αν ειναι δυνατον να μην το ηξερε κανεις!) 

3. Το άνοιγμα της ψαλίδας μεταξύ των φύλων, ως προς τις ικανότητες ανάγνωσης (τα κορίτσια, δηλωνει η εκθεση οτι τα καταφέρνουν πολύ καλύτερα απ' ό,τι τα αγόρια), κατι που ειναι επισης ηδη πλατεια γνωστο στους κυκλους της εκπαιδευσης!

Το ερωτημα ειναι για ποιο λογο γινονται και ποιος χρειαζεται τετοιες μετρησεις οταν τα αποτελεσματα ειναι πανω κατω γνωστα απο προηγουμενες ερευνες και στατιστικες;

Ενα δευτερο θεμα ειναι και θα συμφωνησω με το αρθρο του 902gr. οτι «αυτο το σχολείο, με αυτό το περιεχόμενο, δημιουργήθηκε ακριβώς σύμφωνα με τις επιταγές και τις κατευθύνσεις της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, που την προηγούμενη δεκαετία αποθέωναν το σκανδιναβικό εκπαιδευτικό μοντέλο ενω τώρα στρέφουν το βλέμμα στα εκπαιδευτικά αποτελέσματα που εντοπίζουν στις χώρες της Ασίας»

Μηπως πρεπει να ανοιξουμε τα ματια μας και να δουμε τελικα ποιες πολιτικες ειναι πισω απο τις μετρησεις αυτες και το ρολο που παιζουν αυτες στην εκπαιδευση των παιδιων μας;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Κάθε χρήστης μπορεί να σχολιάσει στο γλόμπινγκ αφού επιλέξει διακριτικό ψευδώνυμο για αποφυγή συγχίσεων είτε με λογαριασμό Google είτε με τη χρήση της υπηρεσίας openID είτε με την απλή επιλογή ονόματος χρήστη.
Προσβλητικά ή υβριστικά σχόλια για συντάκτες ή σχολιαστές θα διαγράφονται. Δεν ενθαρρύνεται η χρήση υβριστικών λέξεων ή εκφράσεων.
Ο σχολιασμός γίνεται με το ελληνικό αλφάβητο και με μικρά γράμματα

Οι διαχειριστές έχουν τη δυνατότητα να προβαίνουν σε διαγραφή σχολίων που δημιουργούν σκόπιμη ή μη σύγχιση και απομάκρυνση από το θέμα της ανάρτησης.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...