Για να εμφανιστεί το χρήμα, έπρεπε η εμπορευματική παραγωγή και η ανταλλαγή να περάσει μέσα από μια μακρόχρονη ιστορική διαδικασία.
Η ανταλλαγή των εμπορευμάτων, μεταξύ των ανθρώπων μιας κοινωνίας ή περισσότερων κοινωνιών ή μετέπειτα "κρατών" κλπ., έφερε στο προσκήνιο την ανάγκη να εξευρεθεί ή να αναγνωριστεί από όλους, ένα εμπόρευμα - πρότυπο.
Μια βάση δηλαδή, που θα έπαιρνε την μορφή της συγκεκριμένης αξίας.
Για παράδειγμα, παίρνοντας το πρόβατο ως πρότυπο, προτάθηκε να ανταλλάσσονται τα εμπορεύματα με βάση αυτό.
Ένα πρόβατο να ανταλλάσσεται με σαράντα κιλά σιτάρι, κλπ.
Ένα πρόβατο να ανταλλάσσεται με σαράντα κιλά σιτάρι, κλπ.
Το συγκεκριμένο εμπόρευμα (δηλ. το πρόβατο), ονομάζεται εμπόρευμα - ισοδύναμο.
Είναι φανερό, ότι όσο αυξάνονταν τα εμπορεύματα, τόσο ανέβαινε κι ο αριθμός των χρησιμοποιούμενων εμπορευμάτων - ισοδυνάμων !
Ο τελευταίος κρίκος σ΄αυτήν την αλυσίδα των εμπορευμάτων - ισοδυνάμων, είναι ο χρυσός.
Σήμερα, πλέον, η αξία όλων των εμπορευμάτων εκφράζεται με την αξία χρήσης του χρυσού που έγινε γενικό ισοδύναμο, με βάση το οποίο κυκλοφορεί ή "κόβεται" το χρήμα.
Το χρήμα, επομένως, είναι το γενικό ισοδύναμο ανταλλαγής των εμπορευμάτων στην αγορά.
(έμπνευση: Κ. Μαρξ. Το Κεφάλαιο, τ. 1, σελ 79)
Ποια συμπεράσματα, μπορούν να βγουν από τα παραπάνω;
- Η λεγόμενη αγορά, δηλαδή η ιδιωτικής φύσης ανταλλαγή των αγαθών, είναι αυτή που θεωρεί απαραίτητο την ύπαρξη αξιών, ισοδυνάμων, χρήματος.
- Προφανώς, η αξία του χρυσού σε χρήμα, καθορίζεται από αυτούς που τον κατέχουν. Από αυτούς που κατέχουν τα βασικά μέσα παραγωγής. Που στην περίπτωση που είναι ιδιώτες, χρησιμοποιούν τα αγαθά που παράγονται ως εμπορεύματα. Με μοναδικό στόχο το κέρδος από τις ανταλλαγές των παραγόμενων αγαθών - όποια κι αν είναι αυτά.
Το τελικό συμπέρασμα ;
Ο "πολιτισμός" του χρήματος, οδήγησε τους λαούς στη σημερινή λαίλαπα, εξ αιτίας και της φύσεως των εμπορευματικών ανταλλαγών με τη χρήση του, αλλά και της ασυδοσίας της αγοράς !
Βαριές έννοιες, άντε να τις εξηγήσεις χοντρά-χοντρά σε απλούς εργάτες. Γίνεται όμως! π.χ εμπόρευμα θα πεί, κάτι που φτιάχτηκε μόνο για να πουληθεί, κι όχι για να το πάρει ο εργάτης που το' φτιαξε σπίτι του για τον εαυτό του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι τι έχει μέσα του το εμπόρευμα; την εργασία, την ενέργεια δηλαδή αυτουνού που το έφτιαξε, τη σκέψη, τη δεξιοτεχνία, όλα.
Και το χρήμα τι είναι; ένα χαρτί που είπαν οι μεγάλοι, ότι μ' αυτό το χαρτί θα μπορείς να ανταλάζεις χρήσιμα πράγματα, αντί να έχεις ένα σωρό αγαθά για να μπορείς να ανταλάζεις. Π.χ αυτός που σου δίνει μπαμπάκι, θέλει πρόβατα. Αντε βρες εσύ πρόβατα. Ενώ με το χρήμα, τσουπ, το βγάζεις το μασούρι απ' τη τσέπη και κάνεις τη δουλειά σου. Πώς μαζεύεις το μασούρι; εκεί είναι το ζουμί. Το μαζεύουν πρώτα οι άλλοι, στεγνώνει η αγορά και τότε λέμε, έχουμε κρίση. Ε, και μετά βάζει τη μηχανή να τυπώνει και να κόβει, γεμίζει ο κόσμος χαρτιά, πληθωρισμός σου λέει. Θες ένα τσουβάλι για να πάρεις ένα καρβέλι, όπως γινόταν στον πόλεμο.
Είδατε τι ωραία που τα εξηγάμε εδώ πέρα ;
Εφόσον εξηγήσαμε αυτό πρέπει ν εξηγήσουμε και την έννοια της υπεραξίας. Ίσως κάτσω αύριο να την περιγραψω και να ανεβάσω σχετικό άρθρο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλέξανδρος Δελάρζ: Γι αυτό και μιλάμε για κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής. Ώστε το (κοινωνικοποιημένο) αγαθό (το "κάτι" που φτιάχτηκε) να ανήκει σ΄αυτόν που το παράγει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην τελική, το χρήμα, χρησιμεύει σε κάποιους που προς το παρόν έχουν τη δύναμη στα χέρια τους, να εκμεταλλεύονται την εργατική τάξη που είναι ο μοναδικός παραγωγός αγαθών (προϊόντων).
Την Καλημέρα μου !
poexania: Σίγουρα, πρώτα, πρέπει να συζητήσουμε για τις εμπορευματικές σχέσεις, είτε στην παραγωγή είτε στην διακίνηση, να αντιληφθούμε τους κανόνες κίνησης του χρήματος, ώστε τελικά να αντιληφθούμε τι σημαίνει "αξία" !
ΑπάντησηΔιαγραφήΦυσικά, το επόμενο βήμα είναι να ασχοληθούμε με την υπεραξία ...
Ποιος την παράγει, ποιος την καρπώνεται !
Την Καλημέρα μου !
Καλημερα Faro
ΑπάντησηΔιαγραφήTα καταφερες τελικα! ;) Θεωρητικος, σημερα, λοιπον! :)
Η αξια στα εμπορευματα δεν ειναι κατι που τα κανει ολα ιδια και ομογενη,αν αφαιρεσεις τη χρησιμοτητα, τη μορφη τους, κλπ χαρακτηριστικα; Τελικα δεν ειναι τιποτα αλλο απο προιοντα εργασιας. Ομως αυτο που δινει αξια στα προιοντα ειναι ο μεσος χρονος εργασιας που χρειαζονται για να παραχθουν. Ετσι αυτο ειναι και το κριτηριο που αντιπροσωπευει τη ποσοτητα στη χρηματικη τους ανταλλαγη και γι αυτο γινεται ολη η ιστορια.
Για την εργατικη δυναμη που αν πιεστει και εργασθει ..εξτρα ωρες αυτο προστιθεται (σαν αξια) στο τελικο προιον, την υπεραξια!
Διορθωστε με αν κανω λαθος...:)
Σίγουρα το κάθε προϊόν ή υπηρεσία (που στον καπιταλισμό ονομάζονται εμπορεύματα), έχει τα δικά του χαραχτηριστικά και τη δική του χρησιμότητα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ αξία που τους προσδίδεται με τους νόμους της αγοράς, έχει να κάνει με το προτσές ανταλλαγής τους.
Είπαμε, ειδικά στον καπιταλισμό, κριτήριο γι΄αυτό είναι αποκλειστικά το κέρδος και όχι η ικανοποίηση των ανθρώπινων αναγκών !
Θα ήταν διαφορετική η μέθοδος αν οι ανταλλαγές γινόταν εξ αιτίας των αναγκών του ανθρώπου και είναι η γνωστή η σημερινή που έχει να κάνει με το κέρδος ίσως και το υπερκέρδος ή και το ασύδωτο κέρδος που κινεί τα νήματα !
Στον Σοσιαλισμό, κριτήριο είναι οι ώρες εργασίας, στον Κομμουνισμό ακόμα πιο προχωρημένα τα πράγματα, κριτήριο είναι οι ανθρώπινες ανάγκες !
υ.γ.: στον καπιταλισμό, ούτως ή άλλως υπάρχει αυξανόμενη ωριαία εργασία (πέραν της κάλυψης της δαπάνης για την παραγωγή ενός αγαθού), οπότε και δημιουργείται υπεραξία, που την καρπώνεται ο καπιταλιστής. Και στον σοσιαλισμό μπορεί να παραχθεί υπεραξία, μόνο που αυτή ξαναγυρίζει με διάφορους τρόπους στην Κοινωνία !
Καλημερα Φαρε! Καλο και κατανοητο το αρθρο σου
ΑπάντησηΔιαγραφή: ]]
Κυκλοφορει αυτο στο youtube για το χρημα..αν δεν το εχει δει καποιος αξιζει τον κοπο
http://www.youtube.com/watch?v=yHDxLNxam5o
εχει και ελληνικους υποτιτλους.
Ωραίο το άρθρο, κατανοητό και λιτό, συνεχίστε έτσι!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο χρήμα ειναι αγαθό????
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαρτάται πως το βλέπεις, στην περίπτωση του χρυσού πχ είναι αγαθό και μέσον, στην περίπτωση την σημερινή, που είναι θεωρητική η αξία του, είναι μέσον. Δεν θυμάμαι ο Μάρξ τι ακριβώς λέει περί αυτού, αλλά νομίζω κάπως έτσι το θεωρεί και αυτός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην εποχή μας δηλαδή το χρήμα είναι "αντί αγαθού".
Manny Calavera: Ο στόχος είναι να ανοίξει μια συζήτηση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα λυθούν απορίες ...
Να ανταλλάξουμε απόψεις ...
the elf at bay: Χωρίς τη βοήθειά σας δεν θα κάνουμε πολλά ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΣας χρειαζόμαστε όλους !
Ανώνυμος: "Βαρύ" και με πολύ "ζουμί" το ερώτημά σου ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε την έννοια ότι χρησιμοποιείται για την ανταλλαγή άλλων αγαθών (εμπορευμάτων - εμπορευματική κατανομή), ότι θεωρείται ένα γενικό ισοδύναμο, τότε ναι !
Με την έννοια ότι (πηγαίνοντας αρκετά πίσω στο παρελθόν) κάποτε πολύτιμοι λίθοι ή κάποια "σταθερά" αγαθά (π.χ. ζώα) θεωρούνταν το χρήμα της εποχής ... άρα το χρήμα σήμερα είναι ένα "σύγχρονο αγαθό" !
Τώρα, πρέπει να δούμε και μια άλλη διάσταση.
Κάποτε, το αγαθό - ισοδύναμο (το τότε χρήμα) το παρήγαγε ο ΚΑΘΕ παραγωγός ή τουλάχιστον πάρα πολλοί. π.χ. πρόβατα ή αυγά, ή ασήμι, μπορούσαν να έχουν πολλοί άνθρωποι και να τα χρησιμοποιούν για τις ανταλλαγές με άλλα χρήσμια προϊόντα (αξίες χρήσης).
Σήμερα, χρήμα μπορούν να έχουν ορισμένοι.
π.χ. μπορεί να "κόψει" όσο χρήμα θέλει η αμερικάνικη οικονομία, ενώ η Ελλάδα μπορεί μόνο να "κόβει" πληθωριστικά κέρματα !
Αν όμως αποφασίσει αλλιώς η κεντρική ευρωπαϊκή τράπεζα, τότε ...
Βέβαια πρέπει να τονίζουμε εδώ, ότι υπό μορφή χρήματος, σήμερα, κυκλοφορούν κι άλλα αξιόχαρτα, όπως ομόλογα, που όμως στην τελική έχουν την αναφορά τους στο χρήμα με τη μορφή που το ξέρουμε όλοι !
Μεγάλο θέμα, άνοιξες, ίσως πρέπει να μας βοηθήσεις και εσύ με τις δικές σου θέσεις !
poexania: Έ, εντάξει, δεν ... είμεθα και ... οικονομολόγοι !
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντως, εν πολλοίς, κάπως έτσι πρέπει να είναι !
υπάρχει πολλών ειδών χρήμα.....
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο χρήμα που υπάρχει από παράνομες δραστηριότητες δεν είναι το όδιο με το χρήμα από τις νόμιμες δραστηριότητες.......
Από την άλλη πολύ εύκολα την μορφή χρήματος μπορεί να την πάρει αγαθό.......
Αν έχουμε γιά παράδειγμα έλλειψη νερού σε μία περιοχή τότε το νερό γίνεται αυτομέτως χρήμα...... γιά την περιοχή αυτή.....
Το χρήμα ναι, είναι αγαθό. Η τιμή του ονομάζεται επιτόκιο. Εσύ 2:10 μιλάς για εισοδήματα, εντελώς διαφορετικά πράγματα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ θεωρία χρήματος του Μαρξ είναι πολύ ενδιαφέρουσα αν και δεν προβάλλεται ιδιαίτερα: η βασική της εξίσωση είναι ίδια με τη βασική εξίσωση της ποσοτικής θεωρίας του χρήματος αλλά το βέλος της αιτιότητας είναι αντίστροφο: κατ' αυτήν δεν επηρεάζει η ποσότητα χρήματος την παραγωγή (όπως πχ πρεσβεύει ο μονεταρισμός που ζητά αύξηση της προσφοράς χρήματος ανάλογη με την αύξηση της παραγωγής ώστε η αύξηση να είναι διατηρήσιμη) αλλά το αντίθετο, για να το πω πάρα πολύ απλουστευμένα... Πλέον βέβαια το χρήμα ούτε περιέχει την αξία του (το χαρτί του πεντακοσάευρου δεν αξίζει πεντακόσια ευρώ) ούτε αντιπροσωπεύει το χρυσό στην τράπεζα αλλά κυκλοφορεί αναγκαστικά, υπό την εγγύηση του κράτους. Οι τράπεζες κρατάνε χρυσό και σήμερα ως ασφαλές μέσο διατήρησης αξίας έναντι κινδύνων όπως ο πληθωρισμός, οι κυμαινόμενες ισοτιμίες και τα διάφορα αναπάντεχα σοκ.
Ανώνυμος: Αγαπητέ μου φίλε, σε παρακαλώ να μου επιτρέψεις την εξής επισήμανση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι θα πει νόμιμες ή παράνομες δραστηριότητες ;
Και ποιος καθορίει την "νομιμότητα" ή όχι ;
Ο εργάτης ή ο καπιταλιστής ;
Όλα τα πράγματα έχουν δύο αναγνώσεις.
Ανάλογα από ποια σκοπιά βλέπει κανείς τα πράγματα.
Για μένα, π.χ., κάθε λογής ιδιωτική δραστηριότητα εμπεριέχει 100% παρανομία !
Ειδικά αν αυτή ασκείται στα πλαίσια του βάρβαρου καπιταλιστικού συστήματος !
Για το νερό και το χρήμα.
Μα, είπαμε, ότι το χρήμα δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένα γενικό ισοδύναμο για τις ανταλλαγές αγαθών.
Άρα και το νερό ως αγαθό, φυσικά και μπορεί να θεωρηθεί ως ισοδύναμο, άρα και ως χρήμα !
Ανώνυμος: Θα μου επιτρέψεις μόνο τούτο,
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο χρήμα ως κυκλοφορούν αγαθό, που η αξία του καθορίζεται από τους νόμους της αγοράς, κυρίως από τραπεζικούς ή άλλους παρόμοιους χρηματοοικονομικούς οίκους ή ιδρύματα, χρησιμεύει για να διαιωνίζει την εκμετάλλευση των εργατών από τους καπιταλιστές, έχει ξεφύγει τελείως από τον αρχικό του προορισμό, έχει γίνει στην τελική ένας στυγνός δυνάστης, που διαμορφώνει μέχρι και συνθήκες διαβίωσης και ζωής για εκατομμύρια ανθρώπους !
Ίσως πρέπει να γίνει ένας πιο ολοκληρωμένος διάλογος μέσα στις Κοινωνίες, για την αναγκαιότητα ή όχι (είμαι της άποψης της ολοκληρωτικής καταστροφής του) της ύπαρξής του !
Σε κάθε περίπτωση, ευχαριστώ για την ανταλλαγή απόψεων που κάνουμε !
Όλο το σκοτάδι έχει μαζευτεί στην Ελλάδα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧρήμα μπορεί να αποτελέσει οποιαδήποτε αγαθό:
1) είναι ευρέως αναγνωρίσιμο
2) είναι εύκολα μεταφέρσιμο
3) είναι ομογενές και διαιρετό (μπορεί να κοπεί σε πολλά κομμάτια και να συντεθεί ξανά σε μεγάλα)
4) και έχει διαχρονικά σχετικά σταθερή προσφορά
Καταλληλότερα αγαθά για να γίνουν χρήμα είναι τα μέταλλα και ιδίως ο χρυσός και το ασήμι.
Το χαρτί δεν είναι και δεν πρέπει να θεωρείται χρήμα
Ανώνυμος: Τι εννοείς με το " ...σκοτάδι ... στην Ελλάδα" ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια να δούμε (για τις απόψεις που γράφεις), αν πας σε ένα μαγαζί να πιεις καφέ, θα πληρώσεις με χρυσό ή ασήμι ή κάτι άλλο εχτός από το λεγόμενο χρήμα ;
Δεν νομίζω ...
Στις πολύ σωστές 4 επισημάνσεις σου, να προστεθεί και άλλη μία:
5. Να είναι ευρέως αποδεχτό !
Για πιο λόγο γίνεται όλη αυτή η "φασαρία" ;
Μα για να μπορεί να γίνεται η εμπορευματική ανταλλαγή αγαθών που ικανοποιούν υποκειμενικές ανθρώπινες ανάγκες !
Αν δεν υπήρχε αυτό το θέμα (η ικανοποίηση των αναγκών) δεν θα υπήρχε και θέμα να υπάρχει αυτό που αλλιώς θα λέγαμε "κοινό νόμισμα" ή "παγκοσμιοποιημένο νόμισμα" !
Το χαρτί (όπως και πάλι σωστά θέτεις) δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένα τραπεζογραμμάτιο που απεικονίζει ισοτιμία σε χρυσό ή άλλο κοινά παραδεχτό εμπόρευμα-ισοδύναμο.
Με την έννοια, λοιπόν, ότι το "χαρτί" αντικαθιστά αγαθό (εμπόρευμα) - ισοδύναμο, μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί χρήμα !
Άλλο επιχείρημα θα μπορούσε να είναι ότι το "χαρτί" είναι κυκλοφορούν ισοδύναμο αξίας !
Για άλλη μια φορά (που λέμε, ευκαιρίας δοθείσης) να πούμε ότι πολλά σημερινά δεινά της ανθρωπότητας, θα είχαν αποφευχτθεί αν το χρήμα (σε κάθε του μορφή) δεν είχε σχέση με την ικανοποίηση των διευρυνόμενων αναγκών του ανθρώπου.
Και είχε τουλάχιστον σχέση με την εργασία και όχι το κέρδος !
"....Για άλλη μια φορά (που λέμε, ευκαιρίας δοθείσης) να πούμε ότι πολλά σημερινά δεινά της ανθρωπότητας, θα είχαν αποφευχτθεί αν το χρήμα (σε κάθε του μορφή) δεν είχε σχέση με την ικανοποίηση των διευρυνόμενων αναγκών του ανθρώπου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι είχε τουλάχιστον σχέση με την εργασία και όχι το κέρδος ! ..."
Οντως, η Βορεια Κορεα και η Κουβα εχουν γλιτωσει ολες τις καπιταλιστικες κρισεις και τα δεινα που αυτες συνεπαγονται.
Ανώνυμος: Γιατί πας τόσο ... μακριά ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑρκεί μια ματιά στα επιτεύγματα του Σοσιαλισμού στην γειτονιά μας ...
Ξέρεις, ακόμα και σήμερα που μιλάμε, έχοντας την κληρονομιά των πενήντα χρόνων σοσιαλισμού, η γειτονική μας Βουλγαρία έχει χρέος ΜΗΔΕΝ, ενώ η καπταλιστική Ελλαδίτσα μας, λένε, έχει πάνω από 440 δις ευρώ !
Τόσο απλά τα πράγματα !
παιδιά στο θέμα του χρήματος αν και σωστά το θέτεται, νομίζω θα έπρεπε να μπει και το θέμα από την άποψη της πίστης όπου το χρήμα δεν έχει πια τις γνωστές τρεις λειτουργίες(μέτρηση αξίας, μέσο κυκλοφορίας, μέσο αποθησαυρισμού) αλλά πολύ πιο διευρυμένες, περνά σε νέα ποιότητα ως ειδική μορφή του κεφαλαίου. Και μη μιλήσουμε για την μετέπειτα εξέλιξη του ως χρηματιστικό κεφάλαιο, πραγματική καρδία του καπιταλισμού...
ΑπάντησηΔιαγραφήGiorgosbookhunter
Αν επιτρέπεται, να πω κι εγώ τη δική μου άποψη : Το χρήμα επινοήθηκε από την ανθρωπότητα, για να διευκολύνει τις συναλλαγές αγαθών. Δεν είναι αφ' εαυτού αγαθό ούτε έχει αφ' εαυτού άλλην αξία από το κόστος (σε αγαθά) της παραγωγής του, ανεξάρτητα από τη φύση του (χρυσός, ασήμι, ή άλλο λεγόμενο πολύτιμο μέταλλο, ή, τέλος, απλό χαρτί). Η αξία που αποδίδεται στο χρήμα, είναι συνεπώς συμβατική - μια ανθρώπινη σύμβαση - και μετρείται με την αγοραστική του δύναμη. Η αξία που αποδίδεται στα λεγόμενα πολύτιμα μέταλλα, οφείλεται αποκλειστικά στη σπανιότητά τους και στην ανθρώπινη τρέλα που μας κάνει να δεχόμαστε να πληρώσουμε με τον ανθρώπινο μόχθο μας, ότι είναι λαμπερό και σπάνιο, κατά τα άλλα δε τελείως άχρηστο, λες και είμαστε τίποτε αφρικανοί πρωτόγονοι φύλαρχοι. Τέλος πάντων ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΔυστυχώς σήμερα, το ίδιο το χρήμα έχει μετατραπεί σε αγαθό. Αυτό οφείλεται βασικά στην ανάγκη συγκέντρωσης του χρήματος για να χρησιμοποιηθεί στην κίνηση της οικονομίας που παράγει αγαθά. Τα φαινόμενα της προσφοράς και της ζήτησης που χαρακτηρίζουν την ελέυθερη αγορά, δημιούργησαν τις αφορμές χρηματικού κέρδους από τους προσφέροντες, σε βάρος των ζητούντων (όποιος έχει ανάγκη, πληρώνει). Το χρήμα έτσι, έγινε αγαθό τεχνητά. Οι ελέγχοντες τη συγκέτρωση του χρήματος, αντιλήφθηκαν ότι μπορούν να αυξάνουν τη συσσώρευσή του, πουλώντας ... χρήμα. Ο τιμές των αγαθών, έπαψαν προοδευτικά να καθορίζονται από την προσφορά και τη ζήτησή τους. Ο νόμος αυτός της αγοράς, μεταβιβάστηκε σε άσχετα προς την αγοραπωλησία αγαθών κέντρα, που ονομάτηκαν χρηματιστήρια. Ετσι, η αφθονία ή η σπανιότητα των αγαθών, έπαψε να δημιουργείται από αντικειμενικές (πραγματικές) αιτίες και αντικαταστάθηκε από πλασματικές τιμές που ορίζονται από ανθρωπους οι οποίοι διακινούν τεχνητά τις ποσότητες των αγαθών στα χρηματιστήρια, χωρίς ουδέποτε να τα έχουν αποκτήσει. Αγοράζουν και πωλούν αγαθά για τα οποία δεν έχουν ιδέα, κερδίζοντας χρήμα με την ανταλαλαγή χαρτιών. Εκεί οφέιλεται και η δημιουργία των γνωστών νομισματικών κρίσεων, οι οποίες έχουν άμεσο αντίκτυπο στην οικονομία παραγωγής αγαθών, αφού επηρεάζουν τις τιμές τους και εκμεταλλεύονται την ανάγκη της οικονομίας για αναπτυξιακά κεφάλαια.
Ανώνυμος (Giorgosbookhunter): Την Καλημέρα μου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο τραπεζικό κεφάλαιο, ως μια από τις κυριότερες μορφές του χρηματικού κεφαλαίου (ας το ξεχωρίσουμε από το κεφάλαιο που λέγεται γη ή εργασία), σίγουρα έχει πολύ περισσότερες λειτουργίας - κατά τη γνώμη μου χρησιμεύει και ως ελεγκτικός μηχανισμός του πολιτικού προσωπικού της ολιγαρχίας του πλούτου.
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι τα περισσότερα (ίσως και όλα) αγαθά που κινούνται στα χρηματιστήρια, διακινούνται και ελέγχονται από τράπεζες.
Πολύ σωστά επισημαίνεις ότι τα χρηματιστήρια είναι η καρδιά του καπιταλιστικού συστήματος - η γνώμη μου είναι ότι αποτελούν το "μακρύ χέρι" των τραπεζών !
Ανώνυμος (ο ... επόμενος): Την Καλημέρα μου !
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ δική μου άποψη:
1. Το χρήμα (όπως είπε ένας άλλος σχολιστής, το "χαρτί"), ΔΕΝ "επινοήθηκε" για να διευκολύνει ... αλλά για να ελέγχει, να δοκιμάζει, να καθορίζει, να διαμορφώνει κλπ. κλπ. τις ζωές των εργατών - αυτών δηλαδή που παράγουν.
Ποιοι το "επινόησαν" ;
Μα οι κατέχοντες τα μέσα παραγωγής - οι καπιταλιστές μετά την αστική επανάσταση.
2. Είπαμε, από τη στιγμή που "δουλεύει" ως εμπόρευμα - ισοδύναμο, είναι χρήμα !
3. Ας μην ξεχνάμε, ότι από πολλούς θεωρείται "θεός", γίνονται εγκλήματα επί εγκλημάτων για ... χάρη του !!!
4. Μέσω του χρήματος ελέγχονται κυβερνήσεις (σαν την δική μας, ... κακή ώρα) !
5. Ας μην ξεχνάμε, ότι τα πολύτιμα μέταλλα, παλιά, χρησιμοποιήθηκαν αποκλειστικά και μόνο ως εμπορεύματα - ισοδύναμα (για τις ανταλλαγές άλλων προϊόντων) - σήμερα βέβαια για τους λόγους που πολύ σωστά αναφέρεις, χρησιμεύουν για άλλους σκοπούς κυρίως !
6. Φίλε μου, συμφωνούμε απόλυτα, ότι το "χαρτί" είναι ΤΕΧΝΗΤΟ ΑΓΑΘΟ - που χρησιμοποιείται με τον κοινά αποδεχτό όρο "χρήμα" !
Τεχνητό εμπόρευμα - ισοδύναμο !
Και, φυσικά, συμφωνώ με την περαιτέρω ανάλυση που κάνεις.
Ευχαριστώ πολύ για το διάλογο !
Χτες βράδυ έμαθα για το «γλόμπινγκ» και σήμερα «τρέχοντας» τις σελίδας σας τις βρήκα άκρως ενδιαφέρουσες. Και για τα θέματα και για τα σχόλια που ακολουθούν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπιτρέψτε μου κάποιες σκέψεις για το θέμα «χρήμα».
1) Το «χρήμα», όπως και να το προσεγγίσουμε, αποτελεί ένα ιδιαίτερο-ιδιόμορφο εμπόρευμα, που η παρουσία του στις σχέσεις ανταλλαγής που αναπτύσσονται στην κοινωνία, ακολουθεί την εξέλιξη των κοινωνικο-οικονομικών σχηματισμών.
2) Εμφανίστηκε με το «σπάσιμο» της πρωτόγονης κοινωνίας και άρα με τον ταξικό της διαχωρισμό, διατηρεί την ισχύ του σε όλες τις φάσεις των εκμεταλλευτικών συστημάτων, αποκτά τη μέγιστη δύναμή του στην κοινωνία της εμπορευματικής παραγωγής και ιστορικά εκτιμάται ότι θα ολοκληρώσει την παρουσία- ρόλο του στην κοινωνία του σοσιαλισμού και της αφθονίας.
3) Με την επικράτηση των εμπορευματικών ανταλλαγών στις παραγωγικές σχέσεις και την εξάπλωση του καπιταλισμού, η κοινωνία περνάει στη φάση του υπολογισμού της αξίας στη χρηματική μορφή, με αποτέλεσμα ολόκληρη η παραγωγική διαδικασία να εκφράζεται-χωρίζεται σε δύο πόλους, το εμπόρευμα και το χρήμα.
4)Κάθε συνηθισμένο εμπόρευμα εμφανίζεται στην αγορά φέροντας άμεσα την αξία χρήσης που έχει, ενώ η κρυμμένη μέσα σε αυτό αξία, αποκαλύπτεται μόνο από τη σύγκρισή που γίνεται μέσω του «γενικού ισοδύναμου», όπως είναι το χρήμα.
5) Ο ειδικός ρόλος που παίζει το χρήμα ειδικά την καπιταλιστική κοινωνία και ο φαινομενικός του διαχωρισμός από την άμεση παραγωγική διαδικασία, προσδίδει στο χρήμα χαρακτηριστικά που δεν διαθέτει και συχνά οδηγεί στο φετιχισμό του.
Ευχαριστώ πολύ